Umiddelbare og dybereliggende behov

Inge Rasch

Umiddelbare og dybereliggende behov

 

Af Inge Rasch

 

Grundlæggende har vi mennesker en umiddelbar forbindelse til vores egen visdom. I arbejdet med os selv og andre møder vi den gennem vores klare tanker. Vores dybereliggende behov er også en form for visdom. Det er ofte de behov, som kommer fra et dybere sted i os, det sted, hvor vi ved, hvad vi behøver. Vi ved, vi skal lave nogle fysiske ændringer for at blive mere dybt tilfredsstillet inde i os selv og i livet.

 

Det, der stiller sig i vejen for at lytte til vores dybereliggende behov, er vores umiddelbare behov. De umiddelbare behov er tilknyttet lystprincippet. Vi går en tur nedad strøget og ser en pæn bluse. Den vil vi have, selv om vi ved, at vi ikke behøver den. Vores tanker er ofte det, der forhindrer os i at møde os selv på et dybere plan. Derfor er det vigtigt at begynde at blive mere opmærksom på dem.

 

I enhver bekymring er der en frygt. Hvor meget bekymrer du dig? Hvor mange af dine bekymringer er gået i opfyldelse? Har du nogensinde tænkt på, om du kan lide dine bekymringer?

 

En af de største plager, vi har som mennesker, er, at vi tror på, at vi er vores tanker – at vi er det, vi tænker. Vi identificerer os med sindet, den uophørlige, tankeprægede støj. I stedet kunne vi prøve stille og roligt at observere tankerne uden at dømme dem og vurdere dem. Du er blot opmærksom på, at der er en stemme inde i dig, der snakker, mens du sidder og lytter til det, der bliver sagt. Tankerne mister deres magt over dig og begynder at falde til ro, og der opstår nogle klare tanker. Der er stor forskel på forvirrede tanker og klare tanker. Tit og ofte er vi så fortravlede og stressede, at vi ikke lægger mærke til de klare tanker.

 

Det samme kan vi gøre med rutineprægede ting. Være opmærksom tilstede, mens vi vasker hænder, laver mad og så videre. Og være opmærksom på vores holdning til disse ting. Vi skal lade være med at lave de rutineprægede ting ud fra en pligtholdning, men have en dybereliggende følelse med alt, hvad vi foretager os i livet.

 

Det er lige så vigtigt at iagttage vores stemning som at iagttage vores tanker. Det er vigtigt at gøre det til en vane at spørge, hvad der sker inde i dig lige nu, og mærke din stemning og dine følelser. Lad være med at analysere det, du mærker og føler, men iagttag velvidende, at det er det, du gør. Du iagttager dine følelser, du er ikke dine følelser, men de er en del af dig – af hele dig. I denne accept kan du komme ind i et andet rum, et tomrum, og i dette rum vil du mærke dine dybereliggende følelser. Disse følelser burde være en vejviser for dig i livet, og en styrke, som du kan anvende i din hverdag.

 

De problemer, vi har – eller som vi tror, vi har – er en struktur, vi selv skaber, eller som vi tror, vi skaber. Vi er ikke i stand til at se klart nok, og derfor holder vi fast i vores umiddelbare behov og tillader ikke os selv at se vores dybereliggende behov. Du behøver ikke at udvikle dine umiddelbare behov. I din udvikling må du konfrontere dig selv med dine umiddelbare behov – det er en vigtig del af vores udvikling.

 

Har du nogle emotionelle ophobninger i dig, fx vrede og jalousi, er det vigtig at se på årsagen til, at du er vred elle jaloux. Det er ikke nok blot at udtrykke den, uden du kender til årsagen. Da vil følelsen blot hobe sig op igen. Ofte er det at udtrykke nogle emotionelle ting blot udladninger, der ikke fører til de helt store forandringer i vores udvikling. Derfor er det vigtig at komme ind i et andet niveau i sig selv, hvor der er en større klarhed.

 

Udvikling er en nøglefaktor, for at du lever korrekt og naturligt og lærer at lave en forandring i dig selv og lærer at være naturlig. Du lærer at komme fra det fysiske, fortravlede sind til en større opmærksomhed i nuet. Du lærer at acceptere, og i den accept bliver du mere harmonisk.

 

Der er stor forskel på emotioner og dybereliggende følelser. Vores emotioner er knyttet til vores umiddelbare behov og vores umiddelbare følelser såsom vrede, frygt, ængstelse, misundelse, grådighed, begær og så videre. Vores emotioner er forbundet med den måde, vi tænker på, og de kan derfor let skabe konflikter i os, men også i forhold til vores medmennesker. Vi bliver ofte fanget i nogle bestemte tankestrukturer i forhold til, hvad vi kan lide og ikke lide. Vi møder vores jalousi samt mindreværds- og mereværdsfølelser.

 

Du kan ikke have kærlighed, hvor der er en frygt. Frygt skulle helst ikke spille nogen rolle i vores liv. Derfor kan det være vigtigt at se på, om du gør noget ud fra en frygt i dig, eller du gør noget ud fra kærlighed. Kærlighed er en frihed, som frigør os fra frygten. Friheden inde i os tillader os at finde vores eget udtryk. Vi lærer at værdsætte livet og vores forhold til andre på en ny måde.

 

Det er ikke let at komme fri af de ting, der binder dig i din fortid. De ting kan være de tanker, du har om bestemte episoder og oplevelser fra fortiden, eller hvordan du gerne vil have din fremtid skal være. Alt eksisterer nu. Lær derfor at leve i nuet, vær opmærksom på dine tanker, så de ikke vandrer i fortid eller fremtid. Vær opmærksom på dine følelser og gør dine handlinger så kærlige som mulige.

 

Gennem øvelser og meditation bliver du mere og mere fri inde i dig. Det kræver selvfølgelig, at du øver dig igen og igen, som når du skal til at lære at spille på et instrument. Det kræver disciplin, præcision, omhyggelighed og kærlighed til dig selv, og det du gør. Du lærer at se, hvad der er inde i dig selv. Alt, hvad du foretager dig, må komme ud fra kærlighedens kilde inde i dig. Hvordan, du bruger dig selv og din energi, er vigtigt.

 

Inge Rasch • Forsythiavej 5 • 6950 • Ringkøbing • 97 32 62 60 • raschinge@gmail.com